mititaire Duitse luchthaven te Gontrode, WO I
 

Duits militair vliegveld te Gontrode uit WO I

Citadelpark Gent

Buskruitfabriek Cooppal Wetteren

Vliegvelden WO I Regio Gent

WO I Munitiepark Kwatrecht

De Dodendraad

De Hollandstellung - Duitse WO I bunkerlinie

Reichsschüle Flandern - SS-School Kwatrecht

Duitse Atlantic Wall Radarpost - Goldammer

WOI en II Munitiedepot De Ghellinck Zwijnaarde

Duitse gangen onder centrum Gent WOII

Schuilplaatsen voor havenarbeiders Gentse kanaalzone uit de koude oorlog

Het Fort van Eben Emael

KW-linie

WO I - Kwatrecht - Melle

18 daagse veldtocht gekoppeld aan TPG

Neergestorte B17 te Kwatrecht 19-09-1944

De bevrijding WO II van de regio rond TPG

Toestand Belgisch leger ten tijde van mei 1940

Gesneuveldenlijsten:

Contact en onbeantwoorde vragen

Media-aandacht

Copyright

Links

Korte geschiedenis van de Duitse militaire WO I luchthavens in de directe omgeving van Gent.

Algemene geschiedenis van deze vliegvelden tijdens WO I.
  • Wat is er heden nog terug te vinden van wat ooit het vliegveld van Gontrode was?

Beschrijving van nog bestaande restanten van dit voormalig Duitse vliegveld uit Wereldoorlog I

Restanten van de tweede grote schuilbunker D2.

Dit is de bunker verderop in het veld gelegen. Hij is nog meer dan D1 bedekt met grond waardoor hij het uitzicht krijgt van een berg grond in het midden van het veld. Voorkant (kant met de toegang) en de kant gericht naar de Scheldestraat, zijn nog volledig afgedekt met grond, net zoals de bovenkant. Aan linker zijkant en achterkant ziet men bloot beton.

De foto's hierboven zijn allen getrokken van de voorkant van de bunker. Links hieronder de linker zijkant en achterkant. Rechts onder de achterkant en de rechter zijkant.

Hiernaast en onder wat meer detail op de toegang, verstopt tussen de ophogingen van grond tegen de bunker. Opnieuw zit de ingang tussen betonnen keermuren.

Ook opvallen bij het grove betonpuin is de grote steen vooraan waarin wel opvallend een grote stalen ring zit. De functie mij totaal onbekend.

Deze bunker heeft vaak nog veel meer dan de eerste bunker D1 last van overtollig grondwater. Meestal treft men de bunker aan zoals hieronder afgebeeld. Als men hem zo aantreft, is betreden bijna onmogelijk tenzij u over lieslaarzen beschikt. In een dergelijke toestand staat er gemakkelijk tot een halve meter water in. Aan de bruine lijnen op de muren te zien, kunt u zien dat de bunker al vaker voor meer dan een meter onder water heeft gestaan.

Hiernaast is, eveneens zonder veel details van bematingen, een vrij correcte schets gemaakt van de bunker D2 te Gontrode.

De structuur is zeer eenvoudig. Men heeft buiten het toegangssas maar één enkele grote kamer waarin het toegangssas uitkomt.

Centraal bevindt zich één grote zware steunkolom met verschillend met D1 nog eens 2 kleinere smalle kolommen.

Er is in dit geval maar één rond lichtgat, allicht meer een soort ventillatiegat aanwezig. De wanddiktes zijn identiek aan D1.

Hieronder het toegangssas in beter toegankelijke tijden. Merk op dat in geval u van buitenaf maar net het bovenste puin uit het water ziet steken, uw botten heel hoog zullen dienen te zijn.

De binnenkant is vrij identiek aan deze van de eerste bunker D1. Wel zijn er zoals er hier reeds één van de twee te zien is, smallere bijkomende kolommen voorzien om de overbrugging van de hoofddraagbalken te verkleinen.

Hieronder een detail van het enige ventillatiegat in de bunker. Daarnaast een foto van de achterkant van de bunker, achter de palengallerij.
Hieronder een zicht op de scheidingsmuur tussen sas en bunker. In deze muur ziet men op de zijkant trouwens ook nog een soort etageres ingemetst zitten. Mogelijk waren dit origineel bankjes.
Na het plaatsen van deze fotoreportage zou ik toch met aandrang willen vragen deze bunker met voldoende respect te betreden. Hij is sinds jaren een veilige haven voor vleermuisjes als winterslaapplaats. Er hangen er in de winterperiode altijd wel enkele in de poging hun winterslaap er te volbrengen. Respecteer daarom deze diertjes en laat hen rustig de winterperiode doorkomen. Rust is hiervoor de belangrijkste parameter. Probeer ze, indien u ze ziet, niet van te kortbij te benaderen omdat dit het einde van hun winterslaap kan beteken. Indien ze gaan ontwaken en rondvliegen, verbruiken ze in veel gevallen teveel van hun erergie en reserves wat ze dan op hun beurt weer bekopen met het niet halen van het einde van de winterperiode of het overleven van de eerste weken na het ontwaken uit hun definitieve winterslaap. De mensen van natuurpunt waar ik toch steeds een goede band probeer mee te onderhouden, zullen u dankbaar zijn voor het navolgen van deze raad die trouwens geldig is voor alle bunkertjes waarin deze wezentjes te vinden zijn. Respect voor het erfgoed begint ook vaak met respect voor de wezentjes die er heden trachten in te overleven en de structuren zelfs op deze wijze een nieuwe bestemming geven. Onthoud dat een nieuwe bestemming vaak de enige uitweg is om dergelijke structuren te vrijwaren van afbaak en andere minder leuke vooruitzichten zoals heden maar al te vaak moet worden vastgesteld.

Routebeschrijving om het voormalige vliegveld terug te vinden.

  • Volg de Geraardsbergsesteenweg tot aan de kerk te Gontrode.
  • Recht over de kerk heeft de de Scheldestraat (richting Merelbeke, Lemberge).
  • U komt op uw linker kant voorbij weidse velden waar u in de verte de beide bunkers kunt zien liggen. De bunker D1 ligt meteen naast het wegeltje dat in de velden loopt. Langs dit wegeltje liggen ook de restanten van de grote loods. De tweede bunker D2 ligt verderop in het veld.