Luchtfoto 1971 www.geopunt.be
Ruime oude luchtfoto uit 1971 van de zone waar deze structuur staat. Het geeft de indruk dat het vliegveld toen nog veel intacter aanwezig was maar bij verder nazicht valt dit lelijk tegen. Wel is er nog totaal geen sprake van de huidgie industriezone.
Deze foto is niet te sterk ingezoomd en je ziet duidelijk herkenbaar de weg Krommewege vertrekkend vanaf de toenmalige Aalterbaan. Ook van de huidige expressweg was nog geen sprake.
|
|
 |
Luchtfoto 1971 www.geopunt.be
Dit is meer ingezoomd op dezelfdel locatie. 4 loodsen zijn er nog op terug te vinden. De overige 3 waren toen dus ook al verdwenen. |
|
 |
Luchtfoto 1971 www.geopunt.be met daarop opnieuw aangeduid wat toen nog herkenbaar was.
Hiernaast wat nog overblijft op dat moment van identiek wegenis en loodsen.
Meest links Ma 06 (tegen huidige expressweg), Ma5 (tussen Krommewege en Jonkvrouwdreef, Ma 04 (loods met nieuwe dak) en Ma 03 (loods De Bree).
Van wegenis blijkt ondanks dat je zou denken dat het nog heel wat meer is, enkel het gele stukje over. De gele stippellijnen zijn nog zichtbaar maar al geen echte wegen meer dan.
|
|
|
Actuele Luchtfoto Google Earth - situatie 2023
Detail van deze locatie waar ooit 7 loodsen stonden, nu nog 4.
|
|
 |
Actuele Ruime Luchtfoto Google Earth - situatie 2023 - met daarop aangeduid wat nu nog herkenbaar is
We kunnen enkel maar vaststellen dat er amper nog iets herkenbaar is buiten een klein stukje Krommewege en de huidige oude restanten van de oprit naar de loods gekend als de Loods De Bree (Mal 03)
|
|
|
Allicht rond 1980. De loodsen nog vrij verlaten maar wel gebruikt als koeienstallen in een weiland. (Foto: Collectie F. Dumez)
|
|
|
Aan de voorzijde, dit is de zijde die men vanaf Krommewege niet kan zien, zijn de originele grote houten poorten met de jaren vervangen door 2 kleinere houten toegangspoortenen van telkens 2 schuifpoorten. (Foto: Collectie F. Dumez)
|
|
|
Wat je kan noemen, een grote koeienstal op een weide (Foto: Collectie F. Dumez)
|
|
|
De zijde van de loodsen zoals zichtbaar vanaf Krommewege. In die periode waren de 2 deuren aan deze achterzijde gewoon dichtgemetst. (Foto: Collectie F. Dumez)
|
|
|
Rond 1991. Een eerste kleurenfoto (ontnomen uit een kort filmpje) van dit vliegveld (Filmpje : Collectie Aimé Geirland)
|
|
|
Rond 2000 : Mooie foto van de binnenzijde van deze loodsen. In deze loodsen is het wel mooi te zien dat er letterlijk alle soorten troepen gebruik van gemaakt hebben. Dit moet letterlijk uit de eindperiode van het vliegveld geweest zijn toen het opnieuw kort is gebruikt door de geallieerde troepen. Mogelijks heeft het zelfs niets meer met zijn functie als vliegveld te maken want het is gewoon een verwijzing naar stapelen van Amerikaanse banden van militaire voertuigen voor reparatie. Achter de rode pijl die verwijst naar de ooit aanwezige brandblusser. (Foto: Replica)
|
|
|
Prachtig zicht op de unieke houten spanten-dakstructuur. Op de achterwand in grote rode letters "Rauchen Verboten".
|
|
|
Ondertussen is het ongeveer 2002. Nogmaals een zicht op de 2 deurtjes, richting straatkant (Colelctie Peter Taghon)
|
|
|
In de eerder dichtgemaakte deurtjes waren toen blijkbaar al openingen gemaakt om te kunnen dienen als ventillatie van de stal. (Foto: Collectie Peter Taghon)
|
|
|
Nogmaals de voorzijde met gesloten poorten. (Foto: Collectie Peter Taghon)
|
|
|
Rond 2007. De stal wordt geleidelijk wel intensiever gebruikt voor landbouwactiviteiten wat hem hopelijk niet te zwaar aantast als erfgoed. Ook is de originele houten opbouw boven de poorten ondertussen blijkbaar verdwenen. Ook heb ik de indruk dat de poorten nogmaals zijn vernieuwd. (Foto: Collectie Tristan Cools)
|
|
|
Nogmaals doezelde voorzijde (Collectie Tristan Cools)
|
|
|
2009. Google streetview waarbij je nog mooi de originele betonnen toegangsweg richting voorkant van de hoeve ziet.
|
|
|
De eigenlijke toegang tot de loodsen was toen te vinden vertrekkend vanaf een hek naast dit witte hoevetje en dit is heden allicht nog altijd zo.
|
|
|
2020. Eerste eigen foto's van de loodsen vanaf de openbare weg. Ook blijken de loodsen ondertussen achteraan over de volledig lengte aangebouwd met een extra loods.Dit verklaart de 3e poort op deze zijkant.
|
|
|
Detail van de originele zijgevel (niet bijgebouwde gedeelte).
|
|
|
Als je hier op inzoomt zie je duidelijk zware projectielinslagen in deze zijwand. Dit is zeker niet van simpele geweerkogels.
|
|
|