Citadelpark Gent

Buskruitfabriek Cooppal Wetteren

Vliegvelden WO I Regio Gent

WO I Munitiepark Kwatrecht

De Dodendraad

De Hollandstellung - Duitse WO I bunkerlinie

Reichsschüle Flandern - SS-School Kwatrecht

Duitse Atlantic Wall Radarpost - Goldammer

WOI en II Munitiedepot De Ghellinck Zwijnaarde

Duitse gangen onder centrum Gent WOII

Schuilplaatsen voor havenarbeiders Gentse kanaalzone uit de koude oorlog

Het Fort van Eben Emael

KW-linie

WO I - Kwatrecht - Melle

18 daagse veldtocht gekoppeld aan TPG

Neergestorte B17 te Kwatrecht 19-09-1944

De bevrijding WO II van de regio rond TPG

Toestand Belgisch leger ten tijde van augustus 1914

Toestand Belgisch leger ten tijde van mei 1940

Gesneuveldenlijsten:

Contact en onbeantwoorde vragen

Media-aandacht

Copyright

Links


Chronologisch verloop van de 18 daagse veldtocht aan het bruggenhoofd Gent.

Hieronder vindt u een kort overzicht van de 18-daagse veldtocht zoals hij nog verder verliep nadat Bruggenhoofd Gent verlaten was, tot de capitulatie van Belgie op 28 mei 1940.

25 mei 1940.

Ondanks de steeds benardere situatie waarin het nog resterende Belgische leger zich moet zien te verdedigen, blijven ze op verschillende locaties halsstarrig weerstand bieden. Zo weet het eerste Bataljon van de 22e Linie met succes te Balgerhoeke een belangrijk stuk verloren gegaan terrein nabij de brug te Balgerhoeke terug te winnen. Hier lag een slechts gedeeltelijk vernielde sas-brug. Deze mocht niet volledig vernield worden omdat het anders niet meer mogelijk was het niveau van het Schipdonkkanaal te regelen. Dit bleef dus een zeer zwakke schakel in de daar te behouden verdediging.

Tussen Kortrijk en Menen probeert men met alle beschikbare middelen de bres die daar was ontstaan te Bissegem en ondertussen heel wat uitgebreider was, in te dijken. Enerzijds werd deze beknot door een bijkomend opgetrokken verdediging opgetrokken tussen de lijn Ledegem - Sint Eloois Winkel. Bijkomend werden bretellen opgetrokken tussen Wevelgem en Menen door middel van een opstelling achter de spoorlijn Menen - Roeselare.

Situatie aan de Leiestelling ter hoogte van Bissegem 's op 25/05/1940 's ochtends (Bron: Mai 1940, La bataille de Belgique - M. Fouillien en J. Bouhon)

Ook aan het Afleidingskanaal ter hoogte van Meigem werd doorheen de linies van de nog weinig gemotiveerder troepen van de 15e Linie een zware bres geslagen. De doorbraak kan echter gestuit worden door hevige weerstand van in tweede lijn opgestelde Ardeense Jagers. Bij deze hevige weerstand weten deze Ardeense Jagers niet alleen stand te houden maar slagen ze er ook nog in de opruikkende Duitse troepen terug te drijven van waar ze kwamen. Jammer genoeg zal dit de dag nadien leiden tot zware oorlogsmisdaden en repressailles van gefrustreerde Duitse troepen tegen de burgerbevolking van Meigem en Vinkt. Die feiten zullen bekend worden als het drama van Vinkt.

Situatie ter hoogte van Vinkt op 25/05/1940 in de namiddag. (Bron: Mai 1940, La bataille de Belgique - M. Fouillien en J. Bouhon)

De Belgische vorst roept nogmaals, ondanks het vluchten van de Britten, zijn troepen op om tot het uiterste weerstand te bieden. België verklaart ook naar zowel de Britse als nog aanwezige Franse troepen, onmogelijk zijn frontmogelijkheden nog te kunnen uitbreiden. Binnen het Frans-Britse front is ondertussen ook Boulogne gevallen. De Britten zetten nu letterlijk alles op alles om nog zoveel mogelijk militair materiaal proberen te recuperen richting Groot Brittannië. Dit zal in dat geval dienen te gebeuren via de stranden van Dunkerque.

Het Belgische leger wordt op dat moment door de terugtrekkende Britten letterlijk aan zijn lot overgelaten. Opnieuw ontstaat er aan het Belgisch Duitse front een bres in de Belgische verdediging omdat het Britse Expedition Force (BEF) zich ten zuiden van de Leie begint achteruit te trekken om er toch nog in te slagen op een veilige manier Dunkerque te bereiken. Er worden voor de zoveelste keer opnieuw Britse stellingen ontruimd en de Belgische troepen moeten dan maar proberen de hiaten op te vullen terwijl alle reserves zo goed als opgebruikt waren. De eveneens nog ingesloten Franse troepen trekken geleidelijk aan mee terug in de richting van Dunkerque.

Vanuit Groot Brittannië begint vanaf dat moment de oproep om alles wat maar kan varen de Noordzee over te sturen om toch zoveel mogelijk Britse soldaten te sparen van gevangenschap door de oprukkende Duitse troepen.

De Duitsers proberen op datzelfde moment een massale en beslissende slag te leveren tussen Kortrijk en Dunkerque. Er is verbeten weerstand tot spijt van de Duitsers die het moeilijk hebben met de Belgische troepen die ondanks de hopeloze situatie, verbeten blijven terugvechten. Ze proberen op alle mogelijke manieren de Belgische soldaten aan te sporen om zich over te geven, onder andere door het rondstrooien van strooibriefjes. Deze waren enerzijds bedoeld omdat de Belgische soldaten het hopeloze van hun situatie te laten inzien. Anderzijds hoopten ze ook hiermee de nog in hun zone ingesloten Britten aan te zetten om zich nu reeds over te geven.

In de nacht van 25 op 26 mei begint men op de spoorlijn Ieper - Roeselare een antitankversperring op te richten door middel van 2000 goederenwagons.

Situatie op 25/05/1940 's avonds (Bron: Mai 1940, La bataille de Belgique - M. Fouillien en J. Bouhon)

Specifieke extern gebruikte bronnen:

  • Mai 1940 - La Bataille de Belgique - M. Fouillien et J. Bouhon
  • Een officieel overzicht van de gebeurtenissen 1939-1940 - Uitgegeven door Ministerie Buitenlandse zaken België te Londen in 1941
  • Mei 1940 - De 18-daagse veldtocht in woord en beeld - Peter Taghon - Lannoo 2010
Home Terug naar bovenkant pagina Vorige : 24 mei 1940 - De val van het kanaal Gent - Terneuzen Volgende : 26 mei 1940 - De Leieslag