Contact en onbeantwoorde vragen aangaande Bruggenhoofd Gent.
Hopende u met deze site te hebben kunnen boeien zou ik nog het volgende willen vragen. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat we samen van deze site nog iets veel mooiers kunnen maken. Ik weet zo goed als jullie dat er waarschijnlijk wel fouten in mijn teksten en ideeën zullen staan. Aarzel niet als u fouten vindt, mij dit te laten weten en mij te corrigeren. Als uw uitleg klopt zal ik met plezier mijn teksten aanpassen en corrigeren.
Hier bijgevoegd vindt u een uitgebreide lijst met opmerkingen en vragen waar ik tot op heden zelf nog het juiste antwoord ontbreek om het op de site te vermelden. Weet u het antwoord, of kunt u mij informatie bezorgen, dan wordt deze zeker op de site vermeld met u als referentie voor de verkregen informatie.
Wie bouwde de bunkers op Bruggenhoofd Gent.
- Wie heeft wat meer informatie over de firma "Verhelst" die bouwproject B uitvoerde.
- Wie heeft wat meer informatie over de firma "Van Houdenhove" die bouwproject C uitvoerde.
- Wie heeft wat meer informatie over de firma " Société d'Entreprise Hydrauliques et de Béton Armé" die bouwproject D uitvoerde.
- Wie heeft wat meer informatie over de firma "Société d'Etudes et de Constructruction SA" die bouwproject E uitvoerde.
- Wie heeft wat meer informatie over de firma "Devreux" die bouwproject G Lot 3 uitvoerde.
- Heeft u meer informatie over de bunkertjes C17 en B40 dewelke uiteindelijk wel gebouwd zijn maar in theorie tot geen enkel bouwproject hoorden.
- Wie bouwde de tweede versie van de bunker B16 te Astene.
Camouflage van de bunkers.
- Bezit er iemand een foto van een kleine en / of grotere bunker gecamoufleerd als houten stal.
- Wat is het verschil tussen de bunkers afgewerkt als houten stal waarbij de neus bovenaan schuin oplopend was of volledig plat? (het verschil in afwerking tussen D9 en D10)
- Hoe en met welk gereedschap werd het camouflagepatroon bestempeld als “enduit tyrolien mamalonné" aangebracht op de bunkers.
Algemene info, bunkerspecifiek.
Bunkers waarvan ik tot op heden nog geen plannetjes heb kunnen verkrijgen of waarvan het plannetje sterk afwijkend is met de realiteit. Van sommige hier nog aangeduide bunkers bezit ik wel reeds een soort voorontwerp zonder details van de schietgaten.
- Weerstandsnest Betsberg : Be7.
- Weerstandsnest Muntekouter : Mu25.
- Steunpunt Eke : E1, E2, E3, E4, E7, E8, E9 en E10.
- Voorliniebunkers : A7, A8 en A25.
- Steunliniebunkers : D3, D4, D5 en D22 (in brug van Kwatrecht).
- Commandobunkers in de steunlinie : C5, C6 en C17.
- Achterliniebunkers : B11, B12, B13, B14 en B40.
Bunkers waarvan tot op heden de exacte lokatie waar ze origineel stonden nog niet 100% duidelijk is.
Weerstandsnest Betsberg |
Be10 |
kouter Betsberg tussen Meerstraat en Geraardbergsesteenweg |
Voorlinie (Astene) |
A2 |
lag vermoedelijk in nieuwbouwwijk met naam Pennestraat |
Voorlinie (Nazareth) |
A8 |
verdwenen voor aanleg tankstation Nazareth richting Gent |
Voorlinie (Wetteren) |
A39 |
afgebroken voor aanleg autostrade E40, afrit Wetteren komende van Gent naar Brussel |
Voorlinie (Wetteren) |
A45 |
lag langs steenweg Aalst-Gent op de linker kant voor het kruisen met de Wettersesteenweg |
Commandobunkers steunlinie (Nazareth) |
C3 |
Zandontginning langs Versluysstraat. |
Commandobunker steunlinie (Nazareth) |
C4 |
verdwenen voor aanleg tankstation Nazareth op autostrade E17, richting Frankrijk |
Achterliniebunker (Nazareth) |
B10 |
verdwenen langs de Bosstraat te Nazareth, ergens aan overkant van de weg waar ook B11 stond |
Achterliniebunker (Astene) |
B16 |
verdwenen in de directe omgeving van de Leie te Astene, vermoedelijk langs de rechter kant van hetzij de oude kasseiweg parallel met de E. Clauslaan of de E. Clauslaan zelf. |
Achterliniebunker (Melle) |
B45 |
langs steenweg Aalst-Gent, voorbij viaduct van Kwatrecht op de linker kant, richting Gent. |
Bunkers waarvan tot op heden de exacte wijze van camoufleren niet volledig duidelijk is.
- Steunpunt Eke : E2, E4, E8 en E9.
- Steunpunt Astene : As1 en As8.
- Voorliniebunkers : A8 (Nazareth), A14 (Eke, De Biesten) en A40 (Mariagaard, Wetteren)
- Vooruitgeschoven bunkers op de voorlinie : AV11 (halve maanbos Gijzenzele), AV13 (overkant spoorweg Mariagaard, als soort runderstal) en AV14 (hoe geverfd?)
- Steunliniebunkers : D1 (was origineel vermoedelijk ook ommuurd op Astene), D3 (Eke, overkant Biesten), D5 (volledig verstoken in talud naast N60)
- Commandobunkers in de steunlinie : C6 (Eke, Plaanstraat, onder de grond gestoken), C14 (houten stal op Moortsele) en C17 (in weiland te Melle, houten stal of ommuurd met baksteen).
- Achteliniebunkers : B12 (Eke, vermoedelijk uitzicht houten stal).
Bunkers om bij te fotograferen wegens nog niet degelijk kunnen bezoeken of fotograferen.
- Voorliniebunkers (Oosterzele) : A31.
- Achterliniebunkers (Nazareth) : B7 (gelegen op militair brandstofdepot)
Algemeen
- Wie bouwde in der tijd de bunkertjes C17 en B40. Deze hebben beiden wel een oud bunkernummer met "D" vooraan maar zaten origineel niet in de dossiers van deze bouwfirma. Het is alsof ze later aan de linie zijn toegevoegd of niet gebouwd zijn waar ze eerst voorzien waren.
- Bestaat er een mogelijkheid klacht in te dienen tegen eigenaars die bunkers op hun grondgebied systematisch als privéstort gaan gebruiken. Bij wie moet je voor dergelijke klachten zijn?
- Zou men ergens aan een bunkerplannetje kunnen geraken van de bunker D22, verwerkt in het viaduct te Kwatrecht. Omdat het ingewerkt zit in de brug van Kwatrecht en vermoedelijk als extraatje is bijgebouwd omdat op hetzelfde moment juist ook de brug gemaakt werd, bestaat hier geen officieel militair plan van dat hoorde bij één van de zeven bestaande bunkerpakketten voor de bouwfirma's. Dat hij extra is valt ook op uit het feit dat op dezelfde lijn ook D21 gelegen is (een hondertal meter meer voor de brug. Die bunker ligt dan weer perfect in lijn met bv C18 wat niet gezegd kan worden van D22, die eigenlijk vrij sterk achteruit ligt.
- Kan iemand mij een verklaring geven over volgend raadsel. Achter de zware bunker A30 te Moortsele liep de oude tramlijn. Deze tramlijn kruiste kort achter de bunker de spoorlijn. Men ziet er nog duidelijk de restanten aan één zijde van de oude trambrug. Er was wel degelijk sprake van een brug over de spoorlijn. Hoe komt het dan dat men juist voor het talud van de tram tot bijna aan de sporen de restanten van het smalle tramlijntje nog kan zien liggen tot juist aan de huidige sporen. Het is alsof de tram origineel op hetzelfde niveau kruiste als de huidige spoorlijn.
- Alle foto's van bunkers van bruggenhoofd Gent vroeger en nu blijven mij interesseren. U mag ze mij altijd inscannen en doormailen of mij verwittigen. Ik ben altijd bereid ze te komen ophalen om ze eventueel zelf in te scannen en u dan terug te bezorgen.
- Vergeet niet dat de belangrijkste reden voor het opzetten van deze site een roep is om bijkomende documentatie over de bunkers van dit bruggenhoofd. Ik weet zeker dat er nog oude foto's moeten bestaan van heel wat van deze bunkertjes die waarschijnlijk nu verborgen zitten in privécollecties. Ook bestaat de kans dat er hier en daar misschien wel op familiefoto's op de achtergrond bunkers te zien zijn in waarschijnlijk nog veel betere staat dan dat ze nu verkeren. Mocht u mij hieraan kunnen helpen dan zou u mij een groot plezier doen. Aarzel niet van mij te contacteren. Ik ben altijd bereid eens langs te komen.
Andere vestingswerken uit WOI of II, in de directe omgeving van Bruggenhoofd Gent.
- Heeft u nog weet van vestigingswerken in de directe omgeving van Bruggenhoofd Gent, die niet vermeld staan op de website, dan mag u mij altijd contacteren. Ik zal het met plezier eens verder uitpluizen.
contactgegevens:
Luc Van de Sijpe, Massemsesteenweg 254, 9230 Massemen.
tel: 09/329.71.85
e-mail:info@bunkergordel.be
|